رزین پلی اورتان PU چیست؟ همه چیز در مورد رزین پلی اورتان

ارائه دهنده خدمات مدیریت شبکه های اجتماعی

رزین پلی اورتان PU چیست؟ همه چیز در مورد رزین پلی اورتان


وقتی کلمه رزین را می شنویم معمولاً به یاد وسایل تزئینی رزین می افتیم. اما باید بدانیم که رزین ها انواع مختلفی دارند و محدود به نوع خاصی نیست. در این مقاله به بررسی رزین پلی اورتان (PU) می پردازیم و انواع رزین پلی اورتان، ویژگی ها و کاربردهای آن را ارائه می دهیم.

به طور خلاصه، رزین پلی یورتان (رزین PU) یک کوپلیمر است که جزء اصلی پوشش است. علاوه بر این، عامل اصلی چسبندگی به کف پوشش، مقاومت مکانیکی و شیمیایی پوشش است.

رزین پلی اورتان یا PU چیست؟

رزین پلی یورتان نوعی رزین پلیمری است که از واکنش بین دیوسیانات ها و الکل ها یا پلی ال ها تولید می شود. این مواد نقش حلال اصلی را بازی می کنند و سایر اجزای رنگ را در کنار هم نگه می دارند.

این واکنش یک سیستم پلیمری با خواص شیمیایی و فیزیکی منحصر به فرد ایجاد می کند. رزین پلی اورتان به عنوان یک ماده در بسیاری از کاربردهای مختلف از جمله لباس، ساخت و ساز، اتومبیل و غیره استفاده می شود.

خواص رزین پلی اورتان

در زیر می توان به خواص و ویژگی های رزین پلی اورتان اشاره کرد.

قدرت و انعطاف پذیری

رزین پلی اورتان دارای استحکام بالا و انعطاف پذیری خوبی است که به این معنی است که می توان از آن در محصولات مختلف استفاده کرد.

مقاومت در برابر سایش و ضربه

این رزین به دلیل خواص مکانیکی عالی، مقاومت خوبی در برابر سایش و ضربه دارد.

حفاظت شیمیایی

رزین پلی اورتان معمولاً مقاومت بالایی در برابر مواد شیمیایی دارد و از آسیب رساندن به مواد در محیط های مختلف جلوگیری می شود.

چسبندگی عالی

این رزین خاصیت چسبندگی بسیار خوبی دارد و به همین دلیل برای استفاده در چسب های مختلف مناسب است.

اختلالات الکتریکی

انواع مختلفی از رزین های پلی یورتان وجود دارد که مقاومت الکتریکی بالایی دارند و در برخی تجهیزات الکتریکی و اتصالات استفاده می شوند.

انواع رزین پلی اورتان

رزین پلی اورتان به عنوان یک پلیمر پرکاربرد دارای انواع مختلفی می باشد که با توجه به خواص و کاربردهای متفاوت آنها تقسیم بندی می شوند. در دنیای پلیمر، رزین ها را می توان از چند دیدگاه طبقه بندی کرد و ما دو نوع طبقه بندی را در نظر خواهیم گرفت:

انواع رزین بر اساس نحوه ساخت فیلم

یکی از رایج ترین روش های جداسازی رزین های پلی یورتان، تجزیه و تحلیل و تقسیم بندی آنها بر اساس روش تشکیل تصویر است.

این طبقه بندی رزین ها را به دو گروه رزین های تک جزئی و رزین های دو جزئی تقسیم می کند.

رزین پلی اورتان یک جزئی (ترموست)

رزین پلی اورتان تک جزئی از یک مولکول تشکیل شده است و دارای خواص فیزیکی و مکانیکی عالی است. معمولاً برای پوشش سطوح مختلف صنعتی و کاربردها استفاده می شود.

رزین پلی یورتان تک جزئی دارای ویسکوزیته کم و خاصیت ارتجاعی و چسبندگی بالایی است. بنابراین به راحتی به سطوح مختلف می چسبد و به عنوان پوشش کف استفاده می شود.

رزین پلی اورتان Iki Component (ترموپلاستیک)

این نوع رزین سیماب رزین از دو مولکول یا دو گروه مختلف تشکیل شده است. مقاومت بالایی در برابر سایش و ضربه دارد. رزین پلی یورتان دو جزئی معمولا به عنوان یکی از مواد تشکیل دهنده رنگ استفاده می شود و به دلیل مقاومت بالا برای پوشش سطوح بتنی استفاده می شود.

از جمله مصارف رزین پلی اورتان دو جزئی (ترموپلاستیک) می توان به تولید قطعات صنعتی و استفاده از آن در ساختمان سازی اشاره کرد.

انواع رزین با توجه به شرایط فیزیکی

رزین ها به طور کلی به دو نوع جامد و مایع تقسیم می شوند. رزین پلی اورتان پلی اورتان نوع جامد را می توان به صورت پودری عرضه کرد. رزین های پلی اورتان نوع مایع شامل انواع زیر می باشد.

رزین های پلی اورتان بر پایه آب

رزین پلی اورتان پایه آب نوعی رزین است که از پلی اورتان تشکیل شده و عمدتاً در ترکیبات پایه آب استفاده می شود. حلال اصلی این نوع رزین پلی اورتان آب است.

این نوع رزین به دلیل خواص ویژه ای که دارد به عنوان ماده چسبنده و پوشش دهنده استفاده می شود.

خاصیت ضدآب بودن و تطبیق پذیری آن باعث شده تا این رزین در صنایع مختلف مانند نساجی برای تولید پارچه های ضد آب، چسب های ساختمانی و عایق کاری سطوح و صنعت رنگ و رزین برای تولید انواع رنگ ها و رزین ها محبوبیت پیدا کند.

رزین پلی اورتان بر پایه حلال

رزین پلی اورتان بر پایه حلال نوعی رزین است که از حلال های آلی استفاده می کند. حلال اولیه برای رزین پلی اورتان مبتنی بر حلال معمولا روغن است.

این رزین به محصول نهایی نرمی می بخشد

رزین پلی اورتان بدون حلال

رزین پلی اورتان بدون حلال نوعی رزین است که نیازی به حلال یا حلال آلی ندارد. چنین رزین هایی عمداً برای به حداقل رساندن مضرات حلال های آلی از منظر زیست محیطی و ایمنی طراحی شده اند.

۰ ۰
تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.