آشنایی با آزمایشگاه های مختلف

ارائه دهنده خدمات مدیریت شبکه های اجتماعی

آشنایی با آزمایشگاه های مختلف


تجهیزات آزمایشگاهی شامل ابزار و تجهیزات مختلفی است که برای انجام آزمایش ها و تحقیقات علمی در آزمایشگاه استفاده می شود. این دستگاه ها را به طور کلی می توان به دسته های زیر تقسیم کرد.

1. ابزار تجزیه و تحلیل: این ابزار شامل ابزارهایی است که برای تجزیه و تحلیل مواد و تعیین خواص فیزیکی و شیمیایی آنها استفاده می شود. طیف سنج؛ میکروسکوپ های الکترونی؛ از جمله اسپکتروفتومتر و غیره

2. دستگاه های تهویه: از این دستگاه ها برای تامین هوای تمیز و مناسب در آزمایشگاه ها استفاده می شود. این شامل دستگاه های تهویه مکانیکی، فن ها، فیلترهای هوا و غیره می شود.

3. ابزار اندازه گیری: این دستگاه ها شامل دماسنج، ترازو، تعادل، فشارسنج، PH متر و غیره است که برای اندازه گیری و ثبت مقادیر فیزیکی مانند دما، وزن، حجم و غیره استفاده می شود.

4. ابزار نمونه گیری: از این ابزارها برای تهیه نمونه استفاده می شود. به عنوان مثال ، از میکروسکوپ های مقطعی برای تهیه قسمت های مهم نمونه ها در آزمایشگاه های آشپزخانه برای تهیه راه حل ها و مخلوط های شیمیایی استفاده می شود.

5. تجهیزات ایمنی از جمله مواردی مانند کلاه ایمنی، عینک و دستکش، ماسک و کپسول آتش نشانی. برای محافظت از کارکنان و جلوگیری از حوادث در آزمایشگاه

این لیست تنها نمونه ای از تجهیزات موجود در آزمایشگاه ها است و هر آزمایشگاه بسته به نوع آزمایش ها و تحقیقاتی که در آنجا انجام می شود ممکن است تجهیزات خاص و منحصر به فرد خود را داشته باشد.

ابزار تجزیه و تحلیل شیمی:

آنالایزرهای خودکار معمولاً برای آزمایشات بیوشیمیایی در آزمایشگاه های بالینی استفاده می شوند

این ابزار معمولاً برای اندازه گیری میزان متابولیتهای موجود در نمونه های بیولوژیکی مانند ادرار ، خون و مایع مغزی نخاعی استفاده می شود.

اتوآنالایزر ترکیب شیمیایی خون را اندازه گیری می کند و آن را روی یک نمودار نمایش می دهد.

اساس اندازه گیری این دستگاه اسپکتروفتومتری است

روش عمل شامل مخلوط کردن مقدار معینی از سرم بیمار با مقدار معینی از معرف یا معرف ها (بسته به نوع آزمایش، از یک تا چندین معرف مختلف) است. ماده ای که باید اندازه گیری شود مجموعه ای از رنگ ها را در ناحیه معرف ایجاد می کند، شدت و شدت رنگ به مقدار ماده در حجم معین سرم بستگی دارد. برخی از این واکنش ها به زمان و دمای معینی نیاز دارند تا واکنش دهند و رنگ مورد نظر را به دست آورند. سپس مقدار رنگ ایجاد شده در دستگاه هایی به نام رنگ سنج با استفاده از یک طول موج مشخص اندازه گیری می شود که بیان می کند رنگ دارای طول موج حداکثر جذب نوری است.

در روشی که نور روی یک پرتو متمرکز می شود، یک پرتو نور از آن عبور می کند و سپس می گذرد. در نهایت نوری که از طرف دیگر دستگاه می گذرد توسط سنسور نور اندازه گیری می شود و به این ترتیب میزان نور جذب شده توسط شبکه اندازه گیری می شود و با استفاده از ماشین حساب تعداد اجسام در هر متر اندازه گیری می شود. . خون گرفته می شود با پیشرفت تکنولوژی، دستگاه هایی طراحی و ساخته شده اند که تمامی عملیات فوق را به صورت خودکار انجام می دهند و در زمان کمتر و در حجم بیشتری طراحی می شوند.

در سیستم هماتولوژی، یکی از مهمترین ابزارها، اتوآنالایزر است که FBS (قند خون مفید و مضر) و چربی خون (چربی خون مفید و مضر) را اندازه گیری می کند. نحوه کار دستگاه: هر روز قبل از شروع به کار دستگاه باید دو دیسک حاوی اطلاعات و برنامه های مختلف برای راه اندازی دستگاه در اختیار آن قرار دهیم. این عملکرد این امکان را به ما می دهد که هر بار اطلاعات جدید و متفاوتی را از دستگاه درخواست کنیم و یا به عبارتی دستگاه توسط کاربر قابل برنامه ریزی باشد.

پس از دریافت دیسک ، دستگاه اطلاعات خود را بررسی می کند. دستگاه دارای یک سینی نمونه و یک سینی مواد است که به طور معمول سینی نمونه را داخل آن قرار می دهیم و این مواد را برای تجزیه و تحلیل در خون بیمار می ریزیم.

اجزای تنظیم خودکار:

نمونه برداری: در این بخش، نمونه ها در یک سیستم آنالایزر خودکار اسپری می شوند.

یک پمپ موازی با یک لوله خروجی: مخلوط کردن نمونه و معرف. همچنین آب را به شیوه ای سازگار با سایر سیستم ها تولید می کند.

دیالایزر: غشایی نیمه تراوا است که اجازه عبور انتخابی مواد را می دهد

حمام داغ: به طور مداوم مایعات را در دمای مورد نظر برای رشد رنگ نگه می دارد.

Launimeter: تغییرات در مقادیر نوری جریان آب را که از طریق لوله جریان می یابد نظارت می کند.

تثبیت: یک سیگنال الکتریکی مقدار نور موجود از رنگ سنج را به یک نمایشگر گرافیکی روی نمودار متحرک تبدیل می کند.

ویژگی های نرم افزار Autoanalyzer شامل وظایف مهم زیر است:

شناخت رفتار

کاوشگر را در هر نمونه مشخص کنید

روش های بیوشیمیایی را بشناسید

توضیح انواع تست ها

انجام تست ها به روش های مختلف

عیوب تجهیزات را شناسایی کرده و مستقیماً به اپراتور اطلاع دهید

شناسایی و رفع خرابی خودکار دستگاه و قطعات مختلف آن.

اجرای برنامه کنترل کیفیت

پردازش سیگنال، انتقال داده، کنترل دستگاه و خروجی

قسمت فتومتریک دستگاه شامل:

سبک

فیلتر نوری

ذخیره سازی نمونه آماده خواندن است

کارگردان

تغییر جهت

اجزای سخت افزاری در تیونر خودرو معمولاً عبارتند از:

صفحه کلید

نمایش دادن

چاپگر

بارکدخوان

مزایای استفاده از این سیستم ها در آزمایشگاه عبارتند از:

افزایش سرعت و حجم کار

خطای انسانی را کاهش دهید

دقت و دقت نتایج را بهبود بخشید

صرفه جویی در استفاده از محصولات و معرف ها

تکرارپذیری تست

کاهش هزینه های جانبی و کاهش پرسنل آزمایشگاه

معایب تیونر خودکار:

شلنگ می ترکد

برش کمربند ، انژکتور پمپ ، حلقه O

موتوری که سینی محصول را روی دنده فشار می دهد می تواند مشکل ساز باشد

لامپ ها آسیب دیده بودند و صندلی هایشان به هم ریخته بود

گردگیری دوربین و کدر کردن لنزها، فیلترهای نوری

شمارنده سلول:

ابتدا تعریف مختصری از سلول شمارنده

سلول به معنای سلول و شمارنده به معنای شمارش است. این دستگاه برای اندازه گیری کمی پارامترهای خون استفاده می شود. وظیفه اصلی این دستگاه ها تهیه سریع و دقیق گزارش پارامترهای کلیدی خون به گونه ای است که با استفاده از روش های مختلف ذکر شده در زیر، نمونه های غیر طبیعی را از نمونه های معمولی جدا کنند. روش های رایج دیگری نیز برای بررسی بیشتر علل استفاده می شود.

سل و هماتولوژی (سلولی):

در خون انسان 3 دسته گلبول وجود دارد. این سه دسته گلبول های سفید خون هستند که وظیفه محافظت از بدن را بر عهده دارند و گلبول های قرمز خون که وظیفه تحویل اکسیژن را بر عهده دارند. و آخرین دسته پلاکت ها ، که مسئول سیستم انعقاد هستند و از خونریزی جلوگیری می کنند ، و دستگاه شمارش سلول در آزمایشگاه وظیفه شمارش و تعیین نوع سلول های خونی را بر عهده دارد. این یک ابزار بسیار مهم در آزمایشگاه های هماتولوژی مدرن است که می توان از آن برای تعیین تعداد و اندازه سلول های خونی استفاده کرد. قبل از ظهور دستگاه های شمارش خودکار سلول ، از روشهای سنتی و دستی برای شمارش و تعیین کمیت سلولهای خونی استفاده می شد ، که وقت گیر و گران بودند.

چرخاننده و تکان دهنده سرولوژیکی:

دستگاه سرولوژیکی روتاتور شیکر روتاتوریا معمولاً از یک صفحه نمایش و یک دکمه برای تنظیم سرعت و تنظیم زمان چرخش تشکیل شده است. این دستگاه آزمایشگاهی را می توان بر روی Mizuya در سطح کف قرار داد.

برخی از گیاهان را می توان در یخچال نگهداری کرد

انواع لوله های آزمایش ارلن و بالن با محلول در آنها قرار داده شده و با زاویه مناسب برای مدت زمان معینی می چرخند تا کاملا مخلوط شوند.

دستگاه های سرولوژی روتاتور و شیکر برای تحقیقات آزمایشگاهی در شیمی، بیوتکنولوژی، زیست شناسی و ... مناسب هستند.

کاربردهای روتاتور آزمایشگاهی:

روتاتورهای آزمایشگاهی در آزمایشگاه‌های سرولوژی برای انجام آزمایش‌های سرولوژیکی و گاهی در موارد کشت میکروبی مایع برای حل کردن و مخلوط کردن یا اکسیژن‌رسانی برخی مواد به منظور افزایش قدرت تکثیر باکتری‌ها در زمان کوتاه استفاده می‌شوند.

برای ایجاد یک حرکت چرخشی با سرعت مناسب برای مخلوط کردن کامل محتویات لوله با تعداد دور مناسب همانطور که توسط کیت توصیه می شود استفاده می شود.

روتاتور آزمایشگاهی برای مقاصد مختلف آزمایشگاهی استفاده می شود که در آن همگن سازی با یک همزن حرکتی افقی مورد نیاز است.

دستگاه Alizarrider:

تست الایزا یک روش غربالگری عمومی در بیوشیمی است. کیت های الایزا معمولاً برای نظارت بر آنتی ژن ها یا آنتی بادی ها استفاده می شوند.

ELISA نام عمومی یک روش رایج است. به عبارت دیگر، ایمونواسی های آنزیمی که در آن آنتی بادی یا آنتی ژن KOAT در فاز جامد است، ELISA نامیده می شود. کیت های الایزا معمولاً برای تشخیص آنتی ژن ها و آنتی بادی ها استفاده می شوند. یکی از این دو ماده را دریافت کرد ثابت شده است و برای ردیابی مورد دوم استفاده می شود. اما اساساً می توان از آن برای ردیابی هر جفت ماده ای که به یکدیگر جذب می شوند و قدرت اتصال مناسبی دارند مانند جفت آنتی ژن و آنتی بادی به یکدیگر استفاده کرد.

آزمایش الایزا در ابتدا برای کنترل کیفیت در گیاهان دارویی وجود داشت و ابتدا برای تشخیص بیماری های عفونی در دامپزشکی و سپس به عنوان یک روش تشخیص آزمایشگاهی در برخی از بیماری های انسانی مورد استفاده قرار گرفت.

تست الایزا یک تست استاندارد برای تشخیص ویروس ها در خون است و یک استاندارد بین المللی است که توسط بیمارستان ها، بانک های خون و سازمان های انتقال خون به ویژه برای تشخیص ایدز استفاده می شود.

آزمایشگاه بن ماری:

در بسیاری از واکنش‌های بیوشیمیایی، ایمونولوژیک و ایمونوهماتولوژیک لازم است که در یک سطح معین از دما قرار گیرند، به عنوان مثال، اکثر آنزیم‌ها برای کار خود به دمای 37 درجه سانتیگراد نیاز دارند و برای غیرفعال کردن سیستم کمپلمان به دمای 56 درجه سانتیگراد نیاز دارند. . .

بن ماری آزمایشگاهی که به حمام آب نیز معروف است، وسیله ای است که با گرم کردن آهسته و همگن کردن آب، شرایط مناسبی را برای تغییرات شیمیایی مختلف فراهم می کند.

محدوده دمایی اکثر انکوباتورهای دستگاه و تجهیزات آزمایشگاهی معمولاً محدوده دمای اتاق تا 60 درجه سانتیگراد است، اگرچه انکوباتورهایی وجود دارند که می توانند دمای تا 100 درجه سانتیگراد را نیز تولید کنند.

۰ ۰
تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.