اجزای آجر

ارائه دهنده خدمات مدیریت شبکه های اجتماعی

اجزای آجر


ساختار و مصالح اصلی آجرها خاک رس است که معمولاً 15 تا 20 درصد وزن آن را با آب مخلوط می کنند و از گل به دست آمده خشت می سازند. آجرها از خاک رس ساخته می شوند که می سوزند و تغییراتی که در آن ایجاد می شود ناشی از گرما است. در خاک ترکیباتی مانند آهک، سولفات، اکسید و فسفات و ... وجود دارد که باید میزان کاهش یا افزایش هر یک از آنها را در خاک مورد استفاده برای ساخت آجر در نظر گرفت. طبق استانداردهای موجود، میزان این ترکیبات در خاک عبارت است از:

اکسیدها شامل 40-60٪ اکسید سیلیکون، 9-21٪ اکسید آلومینیوم، 3-12٪ اکسید آهن و 4٪ اکسید منیزیم هستند. آهک: تا 30 درصد به صورت سنگ آهک، سولفات کلسیم (گچ)، منیزیم، پتاسیم. و سدیم کم؛ گچ 1% کلرید سدیم و پتاسیم تا 1% ماسه: 10-15%

آجرهای معمولی برای سنگ تراشی یا به صورت ماشینی یا دستی تولید می شوند که ساخت، تهیه و ساخت آجر در 6 مرحله زیر قابل انجام است.

خاک رس را از سطح زمین استخراج کنید: آن را به کارخانه انتقال دهید، سطح یا خاک سبزیجات و ریشه گیاه را جدا کنید.

فرآوری خاک یا تهیه مواد خام: خرد کردن اولیه سنگ، تبدیل خاک به پودر، صاف کردن آب، فرستادن آن به آسیاب و جدا کردن دانه هایی که رنگ را حل می کنند یا میزان اکسید آهن را در خاک افزایش می دهند (در صورت رنگ). از خاک). محصول مهم است)

برای تولید خاک رس گل بسازید: آب را در حد مجاز اضافه کنید و در مخلوط کن های مکانیکی برای چسباندن و شکل دهی مخلوط کنید.

ساخت یا قالب گیری خاک رس: شامل روش های سنتی و مدرن:

الف- روش سنتی: گل را در قالب چوبی بدون ته قرار دهید و با دست صاف کنید و قالب را بردارید و خاک رس را در هوا بگذارید تا خشک شود.

ب- روش تولید آجر یا کارخانه آجر: این روش شامل گل جامد یا اکسترودر (با 15 درصد آب وزنی خاک)، گل سست (برای خاک هایی با بیش از 30-20 درصد آب بر وزن خاک) و نیمه خشک است. پرس خاک یا قالب تحت فشار (بسته به وزن خاک) 7-10 درصد آب)

خشک کردن خاک: در این مرحله پس از خشک شدن، خاک را به روش سنتی به گلدان منتقل می کنند و به روش جدید در اتاق یا گودالی که دمای آن با حرارت اجاق داده می شود، انجام می شود. پخت خشت (آجرسازی): این مهم ترین مرحله در تولید آجر است با پخت در حدود 900 درجه سانتیگراد به مدت 40 تا 150 ساعت بسته به نوع فر و خاک رس. سه مرحله پخت عبارتند از:


الف- تا 100 درجه سانتیگراد: تبخیر خاک رس آب طبیعی

ب- تا 500 درجه سانتیگراد: انتشار شیمیایی آب از خاک رس

ج- تا 900 درجه سانتی گراد: خاک رس را به بافت چسبناک تبدیل می کند. دانه های خاک را به هم می چسباند و تقویت می کند.

و در مرحله آخر با افزودن سوخت در زمان معین، آجرهایی با رنگ مشخص تولید می شود.


ابعاد استاندارد آجر

اندازه گیری آجر از زمان های قدیم بارها تغییر کرده است. در گذشته به غیر از آجرهای معمولی، آجرهای نظامی به ابعاد 50*50*50 و آجرهای ختایی به ابعاد 25*25*25 ساخته می شد که عمدتاً برای پوشش کف استفاده می شد، اما امروزه بیشتر آجرهای دیواری در اندازه های 20*10*5 یا 22*11*5.5 ساخته می شوند. سانتی متر .. . در این حالت، اندازه هر آجر دو برابر اندازه دوم است تا آجرها به راحتی با سر (عرض) مستقیم (طول) تنظیم شوند. به گونه ای که آجرها به یکدیگر دروغ نگویند و ارتباط مناسبی بین آنها برقرار شود.


استاندارد ملی شماره 7 مؤسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران اندازه مطلوب آجرهای مدولار را به دو صورت زیر تعریف می کند.

اندازه آجر ترجیحی (به میلی متر)

[ID جدول=315 /]

طبقه بندی انواع آجر

انواع آجر را می توان بر اساس معیارهای مختلف طبقه بندی کرد. برخی از این تخلفات به شرح زیر است:

قسمت اول بر اساس نوع ساخت: سنتی و قدیمی (فشار/دستی)، جدید و مدرن (ماشین آلات)

تقسیم دوم بر اساس مواد: لعاب دار، سرامیک (ایتالی)، نسوز، ماسه آهکی، چاپ و ماشین

بسته به ظاهر و شکل: توپر، توخالی، سوراخ دار، متخلخل، اشکال هندسی مختلف

با توجه به رنگ روی صفحه: آجر سفید (زرد کم رنگ)، آجر بژ (زرد عمیق)، قرمز روشن، قرمز سیر، ابلق (قرمز و زرد)

بر اساس سن (آجر کهنه): آجر نظامی، آجر ختایی، آجر مسطح (میدان ایران)، آجر قندی

بر اساس آجر آلومینیومی (آجر نسوز): آجر نسوز آلومینیومی، آجر نسوز سیلیسی، آجر نسوز ویژه، آجر نسوز کروم-کروندوم، آجر نسوز زیرکونیوم، آجر نسوز قلیایی.


ترتیب قرار گرفتن در معرض آتش در کوره: آجر داغ، سبز، بژ، سفید، ابلق (بیشترین استفاده)، قرمز، خام

بر اساس دکوراسیون: آجر و آجر آب، آجر آجر، آجر آجر، آجر دوار، آجر ریخته‌گری، آجر آجری

به روش آجرکاری: جنجاب، کاواره‌بری، ونچینی، گلتانی، گره، آجر تزیینی (مهری)، آجرکاری رنگی، خونچینی، فخرمدین، هشت‌گیر، آبشار، پنکه‌کن، مقالی (مختلط کاشی و آجر).

بر اساس اشکال مختلف آجر: آجر سوراخ دار، آجر ساده، آجر توخالی، آجر دردناک، آجر خرد شده، آجر کانال یا آجر، آجر سنگفرش، آجر تک، آجر سنگفرش، آجر لعابدار، ملکه نزدیک، شاه نزدیک، آجر هدف

با توجه به کیفیت: آجر درجه یک، آجر درجه دو، آجر درجه سه

بر اساس کاربرد: ساخت و ساز (جامد، سوراخ شده)، سطح (معمولی، صفحه)، جاسازی شده (باربر، تحمل بار)

بسته به نوع کاربری: عمومی، مهندسی، نما آجری

بر اساس نمای آجری (نوع نمای آجری): شاموت، بشقاب، روستایی، حصیری، بیسکویت، لعاب دار، نسوز

بر پایه آجر بدون آجر: ماسه آهک، سیمان (بتن)

از نظر اندازه ها: نیم (نصف آجر)، ربع یا کلوک (یک چهارم آجر)، سه کودسی (طول سه ربع)، کلمدانی (طول نیم آجر) و...

این دسته بندی از انواع آجر که می توان به طبقه بندی های دیگر اضافه کرد، نمونه خوبی از تنوع و کاربرد مصالح ساختمانی است.


از سرگیری

به طور کلی کاربردهای آجر را می توان به بخش های ساختمانی و غیرساختمانی تقسیم کرد. در این زمینه ساخت و ساز، راه سازی، سدسازی، ساخت پل و غیره. در کاربرد از آجرهای مرغوب با شکل استاندارد، لبه های تیز، سطح صاف، عمر طولانی و استحکام مناسب استفاده می شود. به علاوه از این محصولات می توان در ساخت انواع دیوارها، کفپوش ها، طاق ها و قرنیزها در اندازه های مختلف اعم از نما، فونداسیون، تکیه گاه و نرده استفاده کرد. آجر نسوز به دلیل مقاومت در برابر حرارت برای ساخت دودکش، فر، فر پیتزا و دیوار داخلی باربیکیوهای آجری در محل قرارگیری خانه ها استفاده می شود.

از طرفی آجرهای نامرغوب یا بیش از حد ساخته شده به دلیل شکنندگی برای ساخت و ساز مناسب نیستند و عمدتاً برای اجرای جاده ها یا شمع های زیر سیمان استفاده می شوند. همچنین آجرهای آفتاب گیر را فقط برای سازه های موقت می توان استفاده کرد زیرا استحکام آن کم است و برای مکان هایی با رطوبت و بارندگی زیاد مناسب نیست.



مطالعه بیشتر: https://ajorroajor.com/
۰ ۰
تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.