نگهدارنده مواد غذایی چیست؟

ارائه دهنده خدمات مدیریت شبکه های اجتماعی

نگهدارنده مواد غذایی چیست؟

 از کجا می توانم مواد نگهدارنده بخرم و تهیه کنم؟ از چه مواد شیمیایی می توان به عنوان نگهدارنده مجاز در محصولات فرآوری شده استفاده کرد؟ در ادامه متن با این مواد شیمیایی و ویژگی های آنها بیشتر آشنا خواهید شد

نگهدارنده مواد غذایی چیست؟

این مواد شیمیایی اغلب موادی هستند که به دلیل خواص منحصر به فرد خود می توانند از رشد باکتری ها و پاتوژن هایی که به سلامتی آسیب می رسانند، جلوگیری کنند. با این حال، تمام مواد نگهدارنده در برخی غذاها استفاده می شود. این مواد برای جلوگیری از فساد ناشی از باکتری، کپک، کپک و مخمر به غذا اضافه می شوند. مواد نگهدارنده می توانند غذا را برای مدت طولانی حفظ کنند و ماندگاری آن را افزایش دهند. همچنین از این مواد برای کاهش یا جلوگیری از تغییر رنگ، طعم یا بافت و کاهش سرعت فساد و فساد استفاده می شود.

چرا برخی از غذاها حاوی مواد نگهدارنده هستند؟

همانطور که گفته شد، این مواد برای جلوگیری یا کاهش رشد میکروارگانیسم های موجود در مواد غذایی مانند کپک، مخمر و باکتری ها به غذا اضافه می شوند. نگهدارنده ها می توانند از تخمیر، اسیدی شدن یا سایر فسادهای مواد غذایی جلوگیری یا متوقف کنند. افزودن این مواد به تولیدکنندگان مواد غذایی اجازه می دهد تا مواد غذایی را در سراسر کشور و در سراسر جهان بدون به خطر انداختن ایمنی یا کیفیت مواد غذایی توزیع کنند. میکروارگانیسم ها و اکسیداسیون دو عامل مهمی هستند که بر فساد سریع مواد غذایی تاثیر می گذارند.

میکروارگانیسم ها: میکروارگانیسم ها مواد مغذی را می خورند و در صورت بلعیدن می توانند باعث بیماری های جدی برای انسان شوند. بدون محافظت، باکتری هایی مانند لیستریا و بوتولیسم می توانند به غذا حمله کنند و باعث بیماری های جدی در افراد شوند.

اکسیداسیون: اکسیداسیون که اصطلاحی برای انواع خاصی از واکنش های شیمیایی است، می تواند با ایجاد یک تغییر شیمیایی نامطلوب بر ایمنی و طعم غذا تأثیر بگذارد. اکسیداسیون محصولات می تواند باعث زرد شدن چربی ها و تیره شدن سبزیجات و میوه هایی مانند سیب زمینی و سیب شود، بنابراین آنتی اکسیدان ها نیز به مواد غذایی اضافه می شوند تا از فساد یا تغییر رنگ آنها محافظت کنند. آنتی اکسیدان ها می توانند از فساد مواد غذایی به دلیل اکسیداسیون کند یا جلوگیری کنند.

اسید لاکتیک: ماست، کفیر، پنیر و غیره

اسید پروپیونیک، پروپیونات سدیم .. کلسیم: نانوایی ها، نانوایی ها و غیره

اسید سیتریک: در برخی موارد اسید سیتریک به محصولات غذایی اضافه می شود تا با تنظیم اسیدیته، ماندگاری محصول افزایش یابد.

آنتی اکسیدان های رایج برای جلوگیری از اکسیداسیون استفاده می شود. در زیر مواد و محصولاتی که معمولاً در آن نگهداری می شوند را مشاهده می کنید.

اسید اسکوربیک و آسکوربات سدیم: پنیر، چیپس و غیره

هیدروکسی تولوئن و بوتیله، هیدروکسی آنیزول بوتیله: مافوتا و غیره

اسید گالیک، گالات سدیم: شراب و غیره

دی اکسید گوگرد، سولفیت ها: نوشیدنی ها، شراب و غیره

توکوفرول (ویتامین E): روغن ها، غلات و غیره.

کدام غذاها حاوی مواد نگهدارنده و افزودنی هستند؟

می توان گفت این مواد تقریبا در تمام موادی که به صورت بسته بندی خریداری می شوند وجود دارد. اگر به بسته بندی محصول خریداری شده دقت کنید، نام این مواد را مشاهده خواهید کرد. توجه داشته باشید اگر تولیدکنندگان از مواد نگهدارنده استفاده می کنند باید نام خود را روی بسته بندی درج کنند تا مصرف کنندگان از وجود این افزودنی ها در مواد غذایی مطلع شوند.

مزایا و معایب مواد نگهدارنده

مزایا: غذایی که هر روز بدون مواد نگهدارنده می خوریم به سرعت فاسد شده و طعم خود را از دست می دهد. با استفاده از این مواد در مقادیر مجاز، می توانید مدت زمان ماندگاری مواد غذایی را افزایش دهید و به افرادی که دسترسی محدودی به منبع غذایی ایمن و سالم دارند کمک کنید.

معایب: واکنش های آلرژیک به افزودنی های غذایی معمولاً خفیف هستند، بنابراین به ندرت گزارش می شوند. تحریک پوست، ناراحتی روده، برخی مشکلات تنفسی می تواند از عوارض مصرف این افزودنی های غذایی باشد. توجه داشته باشید که مواد شیمیایی که معمولاً باعث واکنش های آلرژیک یا آسم می شوند عبارتند از مونوسدیم گلوتامات یا MSG، سولفیت ها، رنگ های غذایی و شیرین کننده های مصنوعی.

لطفا توجه داشته باشید که:

حتماً وب سایت FDA را از نظر افزودنی های مجاز و ممنوع بررسی کنید، به عنوان مثال، سازمان غذا و دارو، موادی مانند بوراکس و اسید بوریک را به عنوان افزودنی های غذایی غیرقانونی می داند. و نباید در غذا استفاده شود

از کجا می توانم مواد نگهدارنده بخرم؟

برای خرید و فروش انواع مواد نگهدارنده با پیشگامان شیمی تماس بگیرید

۰ ۰
تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.