وزیر مندیچینو یک جریان پناهندگی اختصاصی برای مدافعان حقوق بشر راه اندازی می‌کند

کار مدافعان حقوق بشر برای ارتقا و حمایت از حقوق بشر مردم در سراسر جهان ضروری است. غالباً این افراد خود را در معرض خطر قرار می‌دهند تا بی عدالتی را نکوهش کرده و به آن اعتراض کنند و افراد قدرتمند را مورد بازخواست قرار دهند.
کانادا یک سنت طولانی و غرورآفرین در حفاظت از افراد در معرض خطر دارد. این کشور به عنوان یک پیشگام جهانی در سال 2020، از نزدیک به یک سوم پناهندگان اسکان داده شده در سراسر جهان، استقبال کرد. به همین دلیل مارکو مندیچینو وزیر مهاجرت، پناهندگان و شهروندی کانادا از یک جریان پناهندگی اختصاصی برای ایجاد یک پناهگاه امن برای مدافعان حقوق بشری که در معرض خطر آزار و اذیت در کشور خود قرار گرفتند خبر داده است.
با این مسیر، کانادا به یکی از اولین کشورهایی تبدیل می‌شود که راهی اختصاصی و دائمی برای مدافعان حقوق بشر ارایه می‌دهد و سالانه تا 250 مدافع حقوق بشر به همراه خانواده آنان را از طریق برنامه پناهندگان با کمک دولت اسکان می‌دهد.
دولت کانادا با بنیاد بین‌المللی حمایت از مدافعان حقوق بشر (با مرکزیت ایرلند) و ساز و کار اتحادیه اروپا برای مدافعان حقوق بشر (ProtectDefenders.eu) در کنار سایر شرکای کانادایی، بین‌المللیاز جمله آژانس پناهندگان سازمان ملل همکاری خواهد کرد تا مدافعان حقوق بشری را که با خطرات امنیتی روبرو هستند و نیاز به اسکان مجدد دارند شناسایی کرده و راه حلی برای دفاع از آنان بیابد. این مورد به طور ویژه بر روی افرادی که در معرض خطر بیشتری قرار دارند مانند زنان، روزنامه‌نگاران و مدافعان حقوق بشر LGBTQ2 تمرکز خواهد داشت.
کارشناسان و مدافعان بین‌المللی خواستار اقدامات حفاظتی اختصاصی برای مدافعان حقوق بشر هستند. با امکان جدیدی که کانادا فراهم کرده است، گزینه‌های بیشتری برای مدافعان حقوق بشری که نیاز به حمایت دارند فراهم خواهد شد و تا وقتی که راهی برای بازگشت به خانه خود ندارند، راهی بری اقامت دائم خواهند داشت.
 

نقل قول‌ها

"مدافعان حقوق بشر اغلب با پذیرش خطرهای بزرگ شخصی، عاملان نقض حقوق بشر را مورد بازخواست قرار می‌دهند و بر روی نقاط تاریکی که در صورت بازگو نشدن همیشه پنهان باقی می‌مانند، نور می‌تابانند. از طریق این جریان جدید پناهجویی، دولت کانادا با حمایت کردن از آن‌ها و ایجاد یک خانه امن در برابر خطرات واقعی، در کنار مدافعان حقوق بشر ایستاده است. پناه دادن به آسیب پذیرترین افراد جهان، کانادایی بودن ما را نشان می‌دهد."
- مارکو مندیچینو، وزیر مهاجرت، پناهندگان و شهروندی
 
"بنیاد بین‌المللی حمایت از مدافعان حقوق بشر از راه اندازی یک جریان پناهندگی اختصاصی توسط کانادا برای مدافعان حقوق بشر در معرض خطر، استقبال می‌کند و ما از دولت کانادا به دلیل پیشگام بودن در این زمینه قدردانی می‌کنیم. اکثر قریب به اتفاق مدافعان حقوق بشر به دنبال یافتن راه‌هایی برای ادامه دادن به کار حساس و حیاتی خود در کشور خودشان هستند. با این حال در برخی شرایط بسیار خطرناک، مدافعان حقوق بشر مجبور می‌شوند تا کشور خود را ترک کرده و برای امیت خود پناهنده شوند. این مدافعان با چالش‌های حفاظتی منحصر به فردی روبرو هستند و امیدوارم این ابتکار جدید به عنوان یک راه نجات برای برخی از این افراد شجاع که همه چیز خود را برای دفاع مسالمت آمیز از حقوق بشر به خطر انداخته‌اند، باشد."
-اندرو اندرسون، مدیر اجرایی بنیاد بین‌المللی حمایت از مدافعان حقوق بشر (Front Line Defenders)
 
"همه ما باید از مدافعان حقوق بشر دفاع حمایت کنیم تا از حق خود در جوامعی که در آن حضور دارند دفاع و استفاده کنند اما در صورتی که نتوانند به کشور خود بازگردند، از انان محافظت خواهیم کرد. توانایی ارایه گزینه‌های امن اسکان مجدد با پشتیبانی کانادا، خبر بسیار خوبی برای ProtectDefenders.eu، سازوکار مدافعان حقوق بشر اتحادیه اروپا است و ما مشتاقانه منتظر همکاری با وزارت مهاجرت، پناهندگان و شهروندی کانادا هستیم."
-جرالد استابروک، رییس هیئت ProtectDefenders.eu و دبیرکل سازمان جهانی مبارزه با شکنجه
 

چند نکته

  • مدافعان حقوق بشر افرادی هستند که به صورت فردی و یا با همکاری و ارتباط با دیگران، بدون هیچگونه خشونتی به حمایت و شناسایی حقوق بشر و آزادی‌های اساسی در سطح ملی یا بین‌المللی می‌پردازند.
  • مدافعان حقوق بشر از طرف افراد دولتی و غیر دولتی در خطر مواردی مانند بازداشت خودسرانه، زندانی شدن، تهدید، شکنجه، ناپدید شدن اجباری و ترور قرار دارند.
  • کانادا در سال 2019 دستورالعمل‌های جدیدی را در خصوص حمایت از مدافعان حقوق بشر با عنوان "صداهای در معرض خطر" به جریان انداخته بود.
  • به عنوان بخشی از برنامه چندساله مهاجرت 2020-2022، از سال 2021 برای حمایت از افراد پذیرفته شده تحت این برنامه، 250 موقعیت آزاد برای حمایت دولت از این پناهندگان ایجاد شده است.  

https://www.immigrationdoor.com/i-7652/%D9%88%D8%B2%DB%8C%D8%B1-%D9%85%D9%86%D8%AF%DB%8C%DA%86%DB%8C%D9%86%D9%88-%DB%8C%DA%A9-%D8%AC%D8%B1%DB%8C%D8%A7%D9%86-%D9%BE%D9%86%D8%A7%D9%87%D9%86%D8%AF%DA%AF%DB%8C-%D8%A7%D8%AE%D8%AA%D8%B5%D8%A7%D8%B5%DB%8C-%D8%A8%D8%B1%D8%A7%DB%8C-%D9%85%D8%AF%D8%A7%D9%81%D8%B9%D8%A7%D9%86-%D8%AD%D9%82%D9%88%D9%82-%D8%A8%D8%B4%D8%B1-%D8%B1%D8%A7%D9%87-%D8%A7%D9%86%D8%AF%D8%A7%D8%B2%DB%8C-%D9%85%DB%8C%E2%80%8C%DA%A9%D9%86%D8%AF
۰ ۰
تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.