چرا چای سرد باعث سنگ کلیه میشود؟

ارائه دهنده خدمات مدیریت شبکه های اجتماعی

چرا چای سرد باعث سنگ کلیه میشود؟

اما سنگ های بسیار بزرگ کلیوی باعث خونریزی، آسیب کلیه یا عفونت مداوم دستگاه ادراری می شوند و نیاز به درمان گسترده تری دارند. به یاد داشته باشید که همواره پیشگیری بهتر از درمان است، در وهلهی اول از عواملی که باعث ایجاد سنگ کلیه میشوند دوری کنید. بهتر است به جای مصرف مکمل، کلسیم را از مواد غذایی و نوشیدنیهای سالم تأمین کنید. سنگ کلیه (که به آن نفرولیتیتازیس نیز میگویند) سنگ های سخت ساخته شده از مواد معدنی و نمکی هستند که در کلیه های شما شکل میگیرد. بعضی از بیماران سنگ کلیه، با علامت عفونی شدن به پزشک فوق تخصص اورولوژی مراجعه می کنند. اغلب منظور از بیماری کلیوی همان نارسایی مزمن کلیه است که باعث می شود مواد زائد در بدن تجمع کنند و بیمار نیاز به دیالیز یا پیوند کلیه پیدا کند. به نظر می رسد خواص رطوبتی و آنتی اکسیدانی انار باعث کاهش شانس ابتلا به سنگ کلیه و بهبود عبور آنها از دستگاه ادراری می شود. کم آبی. هر روز نوشیدن آب کافی میتواند خطر ابتلا به سنگ کلیه را کاهش دهد. به گفته او تشخیص سنگ کلیه در کسانی که تاکنون سنگ کلیه نداشته اند، هیچ علامتی هم ندارند مشکل است، از طرفی نمی توان به همه افراد جامعه توصیه کرد، که بروند و سونوگرافی و رادیولوژی بشوند ولی توصیه می شود کسانی که در فامیل درجه یکشان سابقه سنگ کلیه وجود دارد، هر سال یا هر دو سال یک بار برای این بررسی ها به پزشک مراجعه کنند. 

اگر جنس سنگ کلیه سخت و یا اصطلاحاً جنس سیستینی داشته باشد ، هر کالیسی که باشد بهترین روش دفع کردن آن ، انجام دادن جراحی با یک شکاف کوچک ۱ سانتیمتری به جای عمل جراحی باز و شکاف وسیع می باشد که به اصطلاح به آن روشPCNL گفته می شود . سنگ های پروگزیمال حالب به صورت میانگین اندازه ای بیشتر از یک سانتی متر دارند و در معیار اندازه گیری قرار می گیرند. بیشتر سنگ های کوچک کلیوی به درمان تهاجمی نیاز ندارند. در کشورهای در حال توسعه تعداد بیمارانی که برای ادامه زندگی به دیالیز یا پیوند کلیه نیاز خواهند داشد، طی دهه بعدی دو برابر می شود، در حالی که در بسیاری از این کشورها برای بیشتر بیماران، امکان پیوند و دیالیز به علت هزینه های بالای آنها وجود ندارد. پس از برداشتن سنگ، استنت (قالب نگه داری پیوند) مجرای ادرار قرار می گیرد. نوشیدن آب زیاد هم یکی از عوامل پیشگیری از ایجاد سنگ کلیه است.تا پیش از سال ۱۹۸۰ برای برداشتن سنگ کلیه از عمل های جراحی ماژور استفاده می شد اما امروز درمان از طریق اشعه های مافوق صوت انجام می شود. نفرولیتوتومی از طریق پوست یکی از روشهای جراحی برای برداشتن سنگ کلیه است.

یکی دیگر از علائم سنگ کلیه تغییر رنگ ادرار به صورت خونی یا رنگ چای شدن است، بعضی از بیماران سنگ کلیه با علامت عفونت مراجعه می کنند. سی.­تی.اسکن (CT) یکی از این روشها است که به دلیل دقت بالا در نشان دادن سنگهای کوچک، کاربرد بالایی دارد. چاقی. شاخص توده بدنی بالا (BMI)، اندازه زیاد دور کمر و افزایش وزن با افزایش خطر ابتلا به سنگ کلیه مرتبط است. برخی از تحقیقات نشان می دهد که غذاهای پر چاشنی مثل کاری و فلفل نیز خطر ابتلا به این بیماری را افزایش می دهند. افرادی که دارای بیماری دیابت یا پرفشاری خون هستند در اولویت جدی ابتلا به بیماری های کلیوی قرار دارند. اما انواع دیگری از بیماری های کلیه هم وجود دارند که ممکن است در نهایت به نارسایی کلیه منتهی شوند از جمله سنگ کلیه، عفونت کلیه و ورم کلیه. غالباً هنگامی که ادرار غلیظ می شود، باعث میشود مواد معدنی متبلور شوند و به هم بچسبند و سنگ ها تشکیل شوند.

تظاهرات این افسردگی به شکل خلق افسرده پایدار، تصور و نگرشی ضعیف از خود و احساس ناامیدی بروز پیدا می کند که در صورت عدم شناسایی یا درمان می توانند منجر به خودکشی یا قطع دیالیز شود.سوءتغذیه هم یک مسأله نسبتا رایج در بیمارانی است که به مدت طولانی دیالیز می شوند که می تواند ناشی از دریافت غذای کم یا افزایش از دست دادن پروتئین باشد. ممکن است بتوانید یک سنگ کوچک را از طریق نوشیدن 1.8 تا 3.6 لیتر آب در روز و مصرف دارو برای کمک به عبور سنگ کلیه دفع کنید. در صورت امکان، سنگ کلیه دفع شده خود را نگهدارید تا بتوانید آن را برای تجزیه و تحلیل به آزمایشگاه ببرید. گیاه سرده یا دم اسب برای افزایش جریان ادرار برای کمک به تخریب سنگ کلیه استفاده می شود و می تواند تورم و التهاب را تسکین دهد. در سنگ کلیه ۱۵ میلی متری اگر سنگ در قسمت پایین کلیه یا اصطلاحاً در کالیس تحتانی باشد ، با سنگ شکنی برون اندامی احتمال دفع آن بسیار کم است و باید از روش جراحی اندوسکوپیک منعطف ( فلکسیبل ) جدید و پیشرفته که بدون شکاف و به روش بسته صورت می گیرد و بنام RIRS استفاده کرد و توسط فوق تخصص جراحی کلیه یا اورولوژی انجام می شود .
اطلاعات بیشتر را از https://irurology.com بخوانید.

۰ ۰
تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.