اینورتر چیست و چه کاربردی دارد؟

ارائه دهنده خدمات مدیریت شبکه های اجتماعی

اینورتر چیست و چه کاربردی دارد؟


این یک وسیله الکتریکی است که می تواند جریان مستقیم (DC) را به جریان متناوب (AC) تبدیل کند. جریان AC در حال تبدیل می تواند در هر ولتاژ و فرکانس مورد نیاز باشد که توسط ترانسفورماتورها و مدارهای مناسب کنترل می شود. دلیل نامگذاری این است که قبلاً برای تبدیل DC به AC از مبدل های AC به DC به صورت معکوس استفاده می شد. در واقع یک اینورتر برعکس یکسوساز کار می کند.

اینورترهای استاتیک فاقد قطعات متحرک هستند و در طیف وسیعی از کاربردها استفاده می شوند. از سوئیچینگ منابع تغذیه به کامپیوترها گرفته تا کاربردهای جریان مستقیم ولتاژ بالا در تاسیسات الکتریکی برای انتقال نیروی عمده. اینورترهای الکتریکی نوسانگرهای الکتریکی با توان بالا هستند. اینورترها معمولاً برای تغذیه برق AC از منبع DC (مانند پنل خورشیدی یا باتری) استفاده می شوند.

یک ترانسفورماتور منبع جریان متناوب را به ولتاژ مورد نظر، اما در همان زمان فرکانس تبدیل می کند. اما اینورترها و همچنین یکسو کننده های DC برای تبدیل ولتاژهای AC یا DC با هر فرکانس به سایر ولتاژهای AC یا DC طراحی شده اند. توان خروجی هرگز از توان ورودی تجاوز نمی کند، اما راندمان می تواند بالا باشد و مقداری از توان به عنوان گرمای از دست رفته هدر می رود.

در یک مدار اینورتر ساده، منبع DC از طریق ترمینال مرکزی سیم پیچ به یک ترانسفورماتور متصل می شود. یک سوئیچ به سرعت بین بالا و پایین سوئیچ می شود تا منبع DC ابتدا از یک سر سیم پیچ و سپس از انتهای دیگر عبور کند. جریان متناوب در سیم پیچ اولیه ترانسفورماتور جریان متناوب (AC) را در سیم پیچ ثانویه تولید می کند. 

یک دستگاه سوئیچینگ نوع الکترومکانیکی از دو کنتاکت ثابت و یک کنتاکت متحرک با نگهدارنده فنر تشکیل شده است. یک فنر مفصل متحرک را در برابر یک مفصل ثابت نگه می دارد و یک آهنربای مغناطیسی مفصل متحرک را به سمت اتصال ثابت مخالف می کشد. جریان مغناطیسی آهنربا با عملکرد سوئیچ قطع می شود. بنابراین تغییرات قابل توجه بین لبه های بالا و پایین پیوسته و سریع است. به این نوع کلید، «اینورتر الکترومغناطیسی» یا «ویبراتور» یا «آژنده» (که در رادیوهای اولیه خودرو استفاده می شد) می گویند. قطعات صنعتی اینورتر .  از همین مکانیسم در زنگ های در، زنگ ها و سرنگ های خالکوبی استفاده می شود. ترانزیستورها و انواع مختلف سوئیچ های نیمه هادی با رتبه بندی توان معقول در دسترس شدند، در طرح های مدار اینورتر گنجانده شدند. برای واردات دستگاه از چین با ما تماس بگیرید.


اینورترها در ظرفیت های مختلفی ساخته می شوند، مثلا برای موتور 20 گیگاواتی باید از اینورتر 20 گیگاواتی استفاده کرد. اینورترها از نظر ورودی به دو دسته تکفاز و سه فاز تقسیم می شوند. در واقع یک وسیله الکترونیکی است که برای تغییر سرعت موتورهای سه فاز استفاده می شود. برای اینورترهای بیش از 3 اسب بخار فقط از ورودی سه فاز استفاده می شود (البته همه اینورترها خروجی سه فاز دارند). اینورتر به صورت هوشمند میزان بار روی موتور را تشخیص می دهد و با توجه به همان بار به موتور جریان می دهد و این جریان اغلب کمتر از جریان نامی موتور است. برخی از اینورترهای کم وات نسبت به استفاده از آنها با لامپ های فلورسنت معمولی هشدار می دهند. دلیل این هشدار اتصال موازی خازن تصحیح برق با لامپ است. با برداشتن خازن مشکل حل می شود.

ویژگی ها و برنامه های کاربردی اینورتر

* صرفه جویی در مصرف انرژی تا 50% در نتیجه کاهش مصرف انرژی (کاهش مصرف برق)

* عدم شوک راه اندازی به دلیل کاهش جریان راه اندازی (افزایش عمر موتور)

* امکان تغییر دور موتور را فراهم کنید

* ایجاد سرعت بالاتر از سرعت اسمی موتور

* برنامه ریزی حرکت

* امکان تغییر جهت حرکت موتور

* محافظت در برابر اضافه بار

* عملکرد موتور حتی با ولتاژ ورودی متغیر

* امکان کنترل از راه دور

از دیگر کاربردها و فواید می توان به موارد زیر اشاره کرد:

* تنظیم کننده دور موتور (کنترل سرعت)

* جهت از راه دور را به راحتی و بدون نیاز به ارتباط تغییر دهید

* موتور را خاموش و روشن کنید که قابل حذف و وصل نیست

* کاهش ضربه های مکانیکی و در نتیجه افزایش عمر قطعات مکانیکی (افزایش عمر قطعات مکانیکی)

* حفاظت موتور در برابر ولتاژ و جلوگیری از آسیب موتور

اینورترها در سه زمینه استفاده می شوند:

1- فعالیت های گشتاور پیوسته مانند میکسر، اکسترودر، تسمه نقاله

2- عملیات قدرت دائمی مانند دستگاه های کششی و مکانیکی

3- فعالیت های چرخشی متغیر مانند فن ها و پمپ ها

۰ ۰
تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.