سرمایه گذاری در بازار آهن؛ سود یا ضرر مالی؟

ارائه دهنده خدمات مدیریت شبکه های اجتماعی

سرمایه گذاری در بازار آهن؛ سود یا ضرر مالی؟


سرمایه گذاری در بازار فلزات یکی از راه های پس انداز در کشور است. در ایران سال هاست که تورم کنترل نشده است. در این شرایط همه سعی می کنند با تبدیل پول خود به دلار، طلا، خانه، زمین و ... ارزش سرمایه گذاری خود را حفظ کنند. در این میان عده ای باهوش نیز بازار فلز را انتخاب می کنند.

بدون شک بازار آهن سود بالایی دارد و باعث افزایش سرمایه و حفظ دارایی می شود. با وجود این سرمایه گذاری در این بازار نیز مانند هر بازار دیگری ریسک ها و قوانین خاص خود را دارد. اگر کسی در این بازار سرمایه گذاری کند بدون اینکه بداند و بداند چه کاری باید انجام دهد و چه کاری را نباید انجام دهد، نه تنها سودی نخواهد داشت. اما به راحتی خاصیت اصلی خود را نیز از دست می دهد.

اگر تا به حال به سرمایه گذاری روی آهن فکر کرده اید، بدون شک با ایده خوبی مواجه شده اید. با این حال، توصیه می کنیم که وقت خود را صرف کنید. مطمئن شوید که تمام جنبه ها، ریسک ها، چالش ها و غیره بازار را در نظر گرفته اید. تا در آب نیفتد. ما سعی می کنیم قبل از سرمایه گذاری در این بازار همه چیزهایی را که باید بدانید را پوشش دهیم. قبل از تحلیل عملکرد این بازار در سال 1401، با نگاهی اجمالی بهتر شروع می کنیم.

1401; بهترین فرصت سرمایه گذاری در بازار آهن

سال 1401 یکی از مالی ترین سال ها بود. به خصوص در نیمه دوم سال، رشد تورم به حدی رسید که حتی بسیاری از تحلیلگران اقتصادی را متعجب کرد. امسال ارزش ارز بسیار بالا رفته است و از آنجایی که این شاخص بر قیمت تمام کالاهای اساسی و مصرفی تاثیر می گذارد، همه بازارهای مالی نگران هستند. از جمله این بازارها بازار آهن بود. این بازار به دلایل مختلف بیش از سایر بازارها متاثر از نرخ ارز و دلار است. زمانی که دلار روند کاهشی یا افزایشی را نشان دهد، نرخ تمام قطعات فلز نیز تغییر خواهد کرد.

به همین دلیل در نیمه دوم سال 1401 که رشد نرخ دلار و در نتیجه فولاد بسیار بالا بود، یکی از بهترین فرصت های سرمایه گذاری در بازار آهن به بهره برداران این حوزه ارائه شد. اکثر کسانی که در سال 1401 در این بازار سرمایه گذاری کردند، توانستند سود زیادی به دست آورند.

مزایای سرمایه گذاری در آهن و سایر بازارهای مالی را مقایسه کنید

همانطور که گفتیم در سال 1401 تمامی بازارهای مالی رکوردهای تاریخی را ثبت کردند. در سه ماهه دوم سال، بازار فولاد نسبت به سال گذشته تقریباً دو برابر شده است. به عنوان مثال قیمت فولاد در اسفند 1401 حدود 15200 تومان نسبت به اسفند 1400 افزایش یافت که نرخ رشد 93 درصد است. به همین ترتیب، اجزای دیگر مانند میلگرد رشد بی سابقه ای را تجربه کردند. قیمت میلگرد نسبت به پایان سال 1400 حدود 9800 تومان یعنی حدود 55 درصد افزایش یافت.

از سوی دیگر، طلا خانه، بازارهای مالی دیگر مانند خودرو نیز از این قاعده عقب نیستند. سکه های طلا زیاد بود. قیمت هر قطعه سکه بهار آزادی از ابتدا تا انتها 1401 با 142 درصد سود است. پس از آن، هر گرم طلا 113 درصد افزایش یافت و آن را در ردیف دوم پر سودترین بازارهای مالی سال گذشته قرار داد. دلیل اصلی این افزایش قیمت ها دلار بوده که از ابتدای سال 1401 تا پایان سال 85 درصد رشد داشته است. به دنبال آن 42 درصد افزایش درآمد در بازارهای سهام و 37 درصد در بازار املاک و مستغلات افزایش یافت.

آیا سرمایه گذاری در بازار سنگ آهن سودآور است؟

همانطور که آمار سال 1401 نشان می دهد، سرمایه گذاری در بازار آهن در مقایسه با بازارهای عمده مالی بسیار سودآور بوده است. ناگفته نماند که این سوال در طول سالیان متمادی تکرار شده و کارآمدی این بازار برای همه کسانی که می توانند آن را ببینند ثابت شده است. به عنوان مثال در سال 1400 سودآوری بازار میلگرد به 23.5 درصد رسید. اگر این بازده را با بازدهی بازارهای دیگر مانند سکه و دلار در دهه 1400 مقایسه کنید، این سوال واضح تر می شود. زیرا سکه در سال جاری تنها 0.4 درصد رشد داشته است در حالی که دلار 8 درصد رشد داشته است.

بنابراین، همانطور که همیشه توصیه می شود تمام دارایی های خود را در یک کیف پول سرمایه گذاری نکنید، می توانید در این بازار با دلار، طلا و ... نیز حساب باز کنید. به خصوص که آهن یک کالای مصرفی است و به هر حال مصرف کنندگان خاص خود را دارند. این بخش فقط مربوط به بخش ساخت و ساز نیست. همچنین در بسیاری از صنایع دیگر مانند خودروسازی، کشتی سازی و غیره استفاده می شود. البته قبل از ورود به این بازار باید به نکات مهمی که اشاره خواهیم کرد توجه کنید.

مهم ترین نکاتی که در سرمایه گذاری روی آهن باید در نظر گرفت

قیمت پروفیل های فولادی بر اساس وزن آنها محاسبه می شود. به همین دلیل حتی خریدهای تناژ کوچک نیز به بودجه بالایی نیاز دارند. بنابراین حضور در این بازار با سرمایه کم چندان منطقی و واقع بینانه به نظر نمی رسد.

از طرفی سرمایه گذاری های کلان در این بازار با ریسک بیشتری همراه است. زیرا سود و زیان بیشتری خواهد داشت. به همین دلیل باید همه جوانب را در نظر بگیرید و قبل از اقدام مطمئن ترین اقدامات را انجام دهید. در زیر مهمترین عواملی که باید در نظر بگیرید آورده شده است.

یاد بگیرید که روند قیمت را پیش بینی کنید

همانطور که می دانید قیمت ها در این بازار هر روز مانند بازار طلا و دلار اعلام می شود. علاوه بر این، قیمت ها به شدت تحت تأثیر قدرت دلار، شرایط سیاسی و اقتصادی کشور و سایر عوامل است. به همین دلیل نوسان قیمت در این بازار بسیار بالاست. چه بسیار افراد نادانی که نگران آشکار بودن قیمت قلع هستند. یا می توانید ارزش سایر قطعات فلزی را تخمین بزنید؟

اما پیش بینی روند بازار کار آسانی نیست. به ویژه با توجه به شرایط پیچیده و بحرانی اقتصاد کشور در سال های اخیر که تحت فشار تحریم ها قرار گرفته است. اما برای یافتن بهترین فرصت سرمایه گذاری در بازار آهن باید بتوان وضعیت بازار را تا حدودی پیش بینی کرد. برای این کار باید مهم ترین عوامل موثر بر قیمت این سگمنت ها را بشناسید.

عوامل موثر بر هزینه مقاطع فولادی را بشناسید

هنگام تعیین نرخ روزانه پروفیل های فولادی، عوامل مختلفی در نظر گرفته می شود. برخی از این عوامل تأثیر بیشتری دارند، در حالی که برخی دیگر می توانند به طور غیر مستقیم روند قیمت گذاری را تغییر دهند. منطقی است که قبل از سرمایه گذاری در آهن، همه این عوامل را در نظر داشته باشید. مهمترین آنها در زیر ذکر شده است:

نرخ ارز: قیمت دلار رابطه مستقیمی با نرخ ارز دارد. کوچکترین نوسان نرخ ارز این بازار را متلاطم می کند. زیرا هر دو بازار مهم اقتصادی هستند. از طرفی این مقاطع به عنوان یکی از کالاهای اصلی وارداتی و صادراتی به شمار می روند. این امر بازار را نسبت به نوسانات نرخ ارز حساس تر می کند.

قیمت طلا: پروفیل های فولادی نیز مانند طلا از فلزات گرانبها محسوب می شوند. در نتیجه طبیعی است که قیمت جهانی یا داخلی ارز و طلا رابطه مستقیمی با نرخ این دوره ها داشته باشد.

شاخص های جهانی: برای سرمایه گذاری مطمئن، باید بازار جهانی را نیز زیر نظر داشته باشید. شاخص جهانی فولاد تا حد زیادی تحت تاثیر قیمت های صادراتی از کشورهای عمده تامین کننده مانند چین است. بنابراین کوچکترین تحولات سیاسی، اقتصادی یا غیره در این کشورها باعث تغییرات شدید قیمت های جهانی می شود. از سوی دیگر حجم عرضه و تقاضای جهانی نیز می تواند این شاخص را تغییر دهد.

جالب اینجاست که شاخص داخلی ایران به عنوان یکی از صادرکنندگان بخش فولاد می تواند بر قیمت جهانی فولاد تاثیر بگذارد. اما این رابطه دو طرفه است. این بدان معناست که قیمت محلی تحت تأثیر قیمت جهانی است. زیرا بخشی از مواد اولیه و نیاز داخلی کشور نیز با واردات این اقلام تامین می شود.

رویدادهای اقتصادی و سیاسی روز

تحولات سیاسی یا اقتصادی در هر نقطه از جهان می تواند به طور غیر مستقیم بر قیمت بازار فولاد تاثیر بگذارد. به خصوص اگر ایران یا کشورهای تامین کننده در این امور دخالت داشته باشند، این تاثیر آشکار خواهد بود. بنابراین برای فعالیت و سرمایه گذاری در بازار فلزات باید از اخبار داخل و خارج مطلع باشید. به خصوص اگر کوچکترین نشانه ای از اختلاف ایران با سایر کشورها مشاهده کردید، حتما توجه کنید.

عرضه و تقاضا

یکی از عوامل اصلی که می تواند قیمت هر محصول را تغییر دهد، میزان عرضه و تقاضا است. این عامل بر قیمت مقاطع فولادی نیز تاثیرگذار است. البته در مقایسه با بازار طلا و دلار، فعالیت در این بازار نیاز به سرمایه گذاری بیشتری دارد، بنابراین به ندرت شاهد افزایش شدید تقاضا هستیم. اما برای شناسایی بهترین فرصت سرمایه گذاری در بازار آهن، باید عرضه و تقاضا را نیز پیش بینی کرد.

برای مثال باید بدانید که در فصول سرد سال اغلب شاهد رکورد نسبی بازار هستیم. بنابراین خرید در نیمه دوم و فروش در نیمه اول ریسک کمتری به نظر می رسد. البته نمی توان گفت که وضعیت اقتصادی کشور گاهی این قانون را زیر پا می گذارد. مانند نیمه دوم سال 1401.

سرمایه گذاری بلند مدت یا کوتاه مدت؟

سرمایه گذاری در آهن هم در کوتاه مدت و هم در بلندمدت امکان پذیر است. هر کدام از این انواع سرمایه گذاری مزایا و معایب خود را دارند. در زیر به طور خلاصه به هر دو روش می پردازیم.

سرمایه گذاری بلند مدت در بازار فولاد

تجربه نشان می دهد که قیمت سنگ آهن در ایران به طور معمول در طول زمان افزایش می یابد. بنابراین، سرمایه گذاری شما قطعا در دراز مدت نتیجه خواهد داد. بنابراین می توان نتیجه گرفت که ریسک کمتری در این نوع سرمایه گذاری وجود دارد. با این حال، برای دریافت بازده مورد نظر قطعا باید مدت زیادی صبر کنید. از سوی دیگر، باید سرمایه گذاری اولیه بالایی را اختصاص دهید تا مطمئن شوید که ارزش ملک شما در این دوره از بین نمی رود. در این مدت باید هزینه نگهداری قطعات را نیز در نظر بگیرید.

به یاد داشته باشید که به طور کلی این بازار در مقایسه با سایر بازارهای مالی مانند طلا، دلار و املاک پتانسیل سرمایه گذاری بلندمدت ندارد. به خصوص قطعات فلزی بسیار شکننده هستند. باید بدانید که اگر این قطعات در شرایط مناسب نگهداری نشوند به سرعت پوسیده شده و کیفیت خود را از دست می دهند. بدون شک این کاهش کیفیت بر قیمت فروش آنها تاثیر منفی می گذارد.

سرمایه گذاری کوتاه مدت

برای سرمایه گذاری کوتاه مدت روی آهن باید در نظر داشت که نوسانات این بازار بسیار بالاست. اگر بتوانید جهت قیمت بازار را به درستی پیش‌بینی کنید، می‌توانید در کوتاه‌مدت با خرید و فروش دپارتمان‌ها سود قابل توجهی به دست آورید. در ابتدا نیازی به سرمایه گذاری به اندازه روش قبلی ندارید. از طرفی در مدت زمان کوتاه تری به سود مورد نظر خواهید رسید.

با این حال، باید بدانید که در کوتاه مدت، احتمال کاهش قیمت ها به همان اندازه که افزایش می یابد، وجود دارد. بنابراین باید ریسک بالای آن را بپذیرید. بهتر است این نوع سرمایه گذاری را بدون داشتن تجربه یا دانش کافی از بازارهای مالی، اقتصاد و حتی سیاست امتحان نکنید.

سودآورترین بخش ها را انتخاب کنید

مقاطع مختلف فولادی بسیار بزرگ هستند، از ورق ها و تیرها گرفته تا پروفیل ها، لوله ها و غیره. اساساً سرمایه گذاری در هر یک از این بخش ها نتیجه می دهد. با این حال، بهتر است روی پربازده ترین بخش ها تمرکز کنید. در ادامه به معرفی پر سود ترین دوره های سرمایه گذاری می پردازیم:

تقویت بهترین زمان برای سرمایه گذاری در بازار تجهیزات

شاید بدانید که این بخش یکی از پرکاربردترین مصالح ساختمانی است. ردپای این محوطه ها در بسیاری از پروژه های عمرانی و شهری دیده می شود. علاوه بر این، این بخش در صنایع دیگری مانند خودروسازی، لوازم خانگی مختلف، تجهیزات صنعتی و غیره نیز کاربرد دارد. یکی از دلایل بهره وری این بخش مصرف و تقاضای بالای آن است. علاوه بر این، صادرات در این مرحله همیشه بازار پر رونق را تضمین می کند.

از طرفی قیمت سهم با عرضه سهم به بورس توسط دولت تا حدودی کنترل می شود. در نتیجه سرمایه گذاری او با ریسک کمتری همراه خواهد بود. البته فراموش نکنید که قبل از سرمایه گذاری، قیمت میلگرد را از طریق یک مرجع مطمئن برای مدت چند ماه نظارت کنید. در این صورت می توانید با پیش بینی روند بازار بهترین فرصت سرمایه گذاری را در بازار آهن پیدا کنید.

تیر اهن؛ یک دوره مناسب دیگر برای سرمایه گذاری

این قطعه یکی از پرکاربردترین مصالح ساختمانی است و یک انتخاب سرمایه گذاری معقول محسوب می شود. این دسته از فولاد انواع و اندازه های مختلفی دارد. توصیه می کنیم ابعاد و انواع پرکاربرد را بررسی کنید. در ایران تیرآهن های IPE نوع 12 تا 20 بیشترین کاربرد را در صنعت ساختمان دارند. برای اطلاعات بیشتر مطالعه مقاله مطمئن ترین روش در پیش بینی قیمت تیرآهن و قطعات فولادی خواهد بود.!!

بهترین روش های خرید را برای سرمایه گذاری در بازار آهن انتخاب کنید

سخت افزار در مراکز مختلف فروخته می شود. از کارخانه ها تا کارخانه های خرده فروشی. در حال حاضر کارخانه ها این قطعات را با قیمت پایین به فروش می رسانند. با این حال، آنها معمولاً محصولات خود را زیر 22 تن نمی فروشند. از طرفی خرید مستقیم از آنها به دلیل شرایط خاصی که توصیف می کنند; تعداد متقاضیان بسیار زیاد است و مشکلات بسیار دیگری نیز وجود دارد.

بنابراین بهتر است سراغ بنگاه ها یا شرکت ها بروید. برای سرمایه گذاری، خرید از معامله گران را توصیه می کنیم. زیرا این مراکز معمولاً با کارخانه ها ارتباط مستقیم دارند و قطعات را مستقیماً از این سازندگان تامین می کنند. در نتیجه آنها محصولات را با قیمت بسیار مناسب به شما ارائه می دهند.

در هر صورت دقت کنید که یک مرکز مطمئن را برای یک سرمایه گذاری مطمئن انتخاب کنید. زیرا کیفیت دوره ها بسیار متفاوت است و خرید دوره بی کیفیت هیچ سودی جز ضرر ندارد. بازرگانی آراد آهن یکی از مراکزی است که قیمت های بسیار مناسب، فراهم آوردن شرایط نگهداری و ... را ارائه می دهد که برای کسب اطلاعات بیشتر و شناخت کسب و کار می توانید به سایت این شرکت www.aradahan.com مراجعه کنید.

آیا می توانید انتظار خرید از بازار سهام را داشته باشید؟

گاهی اوقات سهام با قیمت های بسیار مناسب در بورس عرضه می شود. اما با شرایط بسیار خاص. به عنوان مثال، قبل از خرید باید کد سهام را دریافت کنید. علاوه بر این، خرید آن فقط از طریق یک واسطه امکان پذیر است که آن هم به صورت حراجی انجام می شود و شانس موفقیت بسیار کمی دارد. مهمترین چیز این است که شما مجوز ساخت یک پروژه را داشته باشید تا مصرف کننده واقعی این مقررات دولتی باشید.

قبل از سرمایه گذاری در سخت افزار، وضعیت نقدینگی را در نظر بگیرید

به یاد داشته باشید که فلزات مانند دلار یا طلا نیستند، می توانید سرمایه خود را در هر زمانی برداشت کنید. اگر بازار در رکود است، پیدا کردن یک مشتری خوب کار آسانی نیست. علاوه بر این، شما باید زمانی که قیمت ها بالاست بفروشید تا به آنچه می خواهید برسید. اطمینان از این شرایط گاهی اوقات می تواند زمان بر باشد.

بنابراین توصیه می کنیم تمام دارایی های خود را در این بازار سرمایه گذاری نکنید. اول از همه، برای اینکه مشکلی نداشته باشید، باید مراقب مهمترین دارایی های خود باشید، به عنوان مثال: خانه، ماشین و غیره. داخل تجهیزات قرار ندهید

هزینه حمل و نقل و ذخیره سازی را فراموش نکنید

در صورت خرید آهن به مقدار زیاد باید بدانید که هزینه حمل و نقل کالا افزایش می یابد. به خصوص زمانی که فاصله مبدا و مقصد دور باشد.

علاوه بر این، شما باید یک انبار مناسب برای نگهداری این قطعات در نظر بگیرید. اگر این قسمت با دیوار، سطح زمین و غیره تماس داشته باشد. یا در انباری مرطوب و بدون تهویه مناسب نگهداری شود، به سرعت پوسیده می شود. به دلیل این پوسیدگی، دیگر کارکرد لازم را ندارد و هیچکس حاضر به خرید و خوردن آن نیست. بنابراین، قبل از سرمایه گذاری در بازار آهن، حتما این موضوع را در نظر بگیرید.

سرمایه گذاری در بورس؛ فرصتی بی نظیر برای کسب سود بالا

اهمیت زیاد آهن در صنعت و اقتصاد، استفاده زیاد از این قطعات در صنایع مختلف و .... سرمایه گذاری فولاد خود را به یک فرصت طلایی تبدیل کنید. وضعیت این بازار در سال های گذشته به خوبی این موضوع را نشان داده است. گاهی سود این بازار از بازارهای مالی اصلی مانند: دلار و طلا بیشتر و بیشتر است. البته سرمایه گذاری در این بازار با در نظر گرفتن بایدها و نبایدها سودآور است. به عنوان مثال، شما باید مقداری دانش از تجزیه و تحلیل بازار و تجربه در پیش بینی قیمت داشته باشید. همچنین با سودآورترین بخش ها آشنا شوید. شرایط نگهداری قطعات و بسیاری موارد دیگر که در این مقاله مورد بحث قرار گرفته است را در نظر بگیرید.

فراموش نکنید که البته اعمال احساسی، خرید و فروش در زمان نامناسب، عرضه از کانال های نامعتبر و غیره صدمات جبران ناپذیری را به همراه خواهد داشت. برای کاهش ریسک سرمایه گذاری در این بازار توصیه می کنیم از تجربه و دانش متخصصان این حوزه کمک بگیرید. برای مشاوره رایگان با شماره 34055-031 تماس بگیرید

۰ ۰
تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.