فولاد آرماتور در حین ساخت چگونه خم می شود؟

ارائه دهنده خدمات مدیریت شبکه های اجتماعی

فولاد آرماتور در حین ساخت چگونه خم می شود؟


در صنعت ساختمان مصالح زیادی استفاده می شود که یکی از این مصالح میلگرد می باشد. طرفداران سایت ساختمانی در مورد قیمت این قطعه مهم یعنی قیمت میلگرد تحقیق و تحلیل می کنند تا در زمان مناسب و با بهترین قیمت اقدام به خرید کنند. میلگرد از فولاد ساخته شده و برای افزایش مقاومت بتن یا سازه در صورت نیاز استفاده می شود. اما آیا میلگرد میلگرد را می توان به شکل اصلی خود در هر جایی از سازه استفاده کرد؟ پاسخ به این سوال بسیار منفی است زیرا در ساخت ساختمان ها باید از انواع میلگرد در مناطق مختلف استفاده شود. اینجاست که مفهوم خمش میلگرد مطرح می شود. آیا در مورد میلگرد چیزی شنیده اید؟ آیا می دانید چه زمانی از میلگرد استفاده کنید؟ آیا از تکنیک های خمکاری میلگرد اطلاعی دارید؟

در این مقاله ابتدا توضیح خواهیم داد که خمش میلگرد چیست و برای چه هدفی و چه اتفاقی می افتد، چگونه می توان میلگرد را خم کرد؟ چگونه می توان میلگرد را خم کرد؟ برای خم شدن از چه روش هایی می توان استفاده کرد؟ اگر می خواهید پاسخ همه این سوالات را بیابید، پیشنهاد می کنیم تا پایان مقاله با ما همراه باشید.

خم شدن میله چیست؟

همانطور که گفتیم و می دانید میلگرد یکی از پرکاربردترین قطعات فولادی در ساخت و ساز ساختمان است و یکی از مهم ترین مصالح مورد نیاز به حساب می آید. به عبارت دیگر، کار ساخت و ساز بدون میلگرد ادامه نخواهد یافت زیرا یک عنصر حیاتی در ساخت و ساز است. میلگرد میله ای فولادی است که طول بسیار زیادی دارد و حالت عادی آن صاف و بدون هیچ گونه خمشی است. میلگردها در بازار ساخت و ساز در دو نوع علامت دار و بدون علامت وجود دارند و می توانند بر قیمت تمام شده میلگرد تاثیر بگذارند.

در صنعت ساختمان نمی توان از شکل اصلی میلگرد استفاده کرد و گاهی لازم است میلگرد را به اشکال مختلف بسازیم تا به خوبی عمل کنند و بتوانیم در جایی که می خواهیم استفاده کنیم. اما ممکن است بپرسید خم شدن میلگرد به چه معناست؟ اصولاً خمش میلگرد شامل خم کردن میلگرد به محل مورد نظر بدون شکستن آن است. فرآیند خمش تیر به طور خلاصه به این صورت است که نیرو در اطراف گره به میلگرد وارد می شود و با انجام این کار وزن خارجی میلگرد قوی تر شده و درونی آن کاهش می یابد.

هدف از خم کردن میلگرد چیست؟

همانطور که گفتیم همیشه نمی توان از میلگردهای تقویت کننده به صورت منشعب و ساده استفاده کرد و در برخی موارد لازم است میلگردهای تقویت کننده را به اشکال مختلف تبدیل کرد تا بتوان از آنها در قسمت های مختلف سازه استفاده کرد. اینجاست که کارگران ساختمانی برای خم کردن میلگردها به هر شکلی مفید هستند. آرماتورها انواع مختلفی دارند که در مقاله ای دیگر به آنها اشاره خواهیم کرد.

انواع خمش میلگرد

برای قسمت های مختلف سازه، میلگرد باید به اشکال مختلف شکل گیرد. در این قسمت به معرفی انواع میلگرد و کاربرد آنها می پردازیم:

گیره آرماتور

میلگرد خموت با نام های دیگری مانند فولاد عرضی یا برشی نیز خوانده می شود. برای تولید این نوع میلگرد نیاز به خمش بیشتری نسبت به سایر اشکال دارد. خاموت به دو صورت باز و بسته استفاده می شود. این نوع میلگرد در برابر شکست زودرس مقطع پس از کمانش که ممکن است در اثر برش ایجاد شود مورد استفاده قرار می گیرد. در واقع می توان گفت که نقش اسپیسر انتقال تنش در امتداد لبه ترک مورب، به عنوان آرماتور بتن است.

دنده راست

در صورتی که بتن مورد استفاده از مقاومت کششی مطلوبی برخوردار نباشد برای پوشش این کمبود از این نوع آرماتورها استفاده می شود. شکل این سپر به گونه ای است که دارای شاخه ای با دو سر بیرون زده و زاویه 90 درجه نسبت به قسمت طولی سپر است. به علاوه از این نوع آرماتورها برای افزایش استحکام ساختمان و جلوگیری از ترک خوردن دیوارها استفاده می شود.

میله آهنی

شکل دیگر میلگرد میلگرد است. این نوع میلگرد با ساخت دو ردیف میلگرد با اندازه مشخص معمولاً سایز 8 تا 10 ساخته می شود. میلگرد پین در ستون ها بسیار مورد استفاده قرار می گیرد زیرا به سد کمک می کند تا سطح مقاومت در برابر برش را افزایش دهد. همانطور که گفتم از این نوع میله در ستون ها استفاده می شود و به صورت عمودی و افقی برای پوشش تمام طول استفاده می شود.

اتصالات ادکا

این نوع میلگرد توسط چندین متخصص و باند حرفه ای انجام می شود و می توان گفت این نوع میلگرد نسبت به سایرین تخصصی تر است. میلگردهایی مانند لنگر و پین برای مقاومت در برابر نیروهای برشی و حمل لنگرهای منفی در تکیه‌گاه تیرهای صلب استفاده می‌شوند.

مجسمه

نوع دیگر پشتیبانی، پشتیبانی انبار است و برای انجام آن رعایت چند نکته و پیشبرد استانداردهای خاصی کافی خواهد بود. از این نوع تکیه گاه برای کف و فونداسیون سازه استفاده می شود به گونه ای که دو شبکه پیوسته با فاصله در یک قاب قرار می گیرند.

نوار نوار

زره رکابی به گونه ای ساخته شده است که مقداری خمیدگی زره ​​روی آن انجام می شود. از این نوع آرماتورها برای حمایت از آرماتورهای عمودی و افقی استفاده می شود. به عبارت دیگر از آرماتور رکابی برای حمایت از آرماتورهای افقی یا عمودی در بتن دیوارها استفاده می شود.

انواع خمش میلگرد

فرآیند خمش میلگرد را می توان به روش های مختلفی انجام داد که در این قسمت به شناسایی انواع این روش ها و توضیح آنها می پردازیم:

چند راه برای خم کردن میلگرد وجود دارد؟

خم کاری با روش های مختلفی انجام می شود اما به طور کلی به دو دسته خمش دستی و خمش پیشرفته تقسیم می شود که در این قسمت از مقاله به شرح دو روش می پردازیم:

تاشو دستی

اگر تعداد میلگردهای خمکاری کم باشد یا به دستگاه خم کن پیشرفته دسترسی نداشته باشیم از روش خمکاری دستی استفاده می کنیم. برای خم کردن دستی به مواردی نیاز داریم که در زیر به آنها اشاره می کنیم:

• مشاهده جدول موجودی

• خم شدن مجدد صفحه

• آچار خمش میلگرد

• کارگر ماهر و حرفه ای

خمش به کمک ماشین

خمکاری به کمک دستگاهی که در دو نوع برقی و هیدرولیک موجود است به شکل بهتری انجام می شود. در این روش خمشی نسبت به خم دستی استاندارد بسیار بالاتری رعایت می شود و در زیر دو نوع تجهیزات را مشاهده خواهید کرد:

• دستگاه خم کن برقی: عملکرد این نوع دستگاه به این صورت است که حرکت کلید توسط نیروی الکتریکی انجام می شود. این نوع دستگاه می تواند هر نوع میلگرد را به هر اندازه ای با دقت بسیار بالا خم کند.

• دستگاه کشش هیدرولیک: این نوع دستگاه در بین دستگاه های کشش میلگرد بسیار محبوب است و برای میلگردهایی با قطرهای مختلف قابل استفاده است. نحوه کار این نوع دستگاه به این صورت است که بازوی اعمال کننده نیروی هیدرولیک باعث خم شدن میلگرد می شود. این سکوها عموماً قابل حمل هستند و می توان از آنها برای خم کردن میلگرد در هر اندازه، صرفه جویی در زمان، مصرف انرژی کمتر، خم کردن میلگرد با بتن در طرف دیگر و غیره استفاده کرد. ویژگی هایی دارد.

در برش میلگرد به چه نکاتی باید توجه کرد؟

هنگام انجام هر کاری در صنعت ساختمان یا هر زمینه دیگری، اصول متعددی وجود دارد که باید رعایت شود تا کار بدون هیچ مشکلی بهترین نتیجه را داشته باشد. برای انجام خمکاری میلگرد رعایت اصول و توصیه های متعددی ضروری است تا خمکاری به بهترین نحو انجام شود. در اینجا به نکات مهم اشاره می شود:

• ایمنی در محل کار را رعایت کنید.

• پارامترهای خمش را به دقت بررسی کنید.

• تهیه ابزار لازم.

• سرعت خمش مناسب را تنظیم کنید.

• مناسب ترین دستگاه خم کن را برای کار خود انتخاب کنید.

نتیجه نهایی

میلگرد یکی از مهمترین اجزای مورد استفاده در صنعت ساختمان می باشد. به دلیل تقاضای زیاد، کارگران ساختمانی همواره سعی در بررسی و پیش بینی قیمت میلگرد دارند تا در بهترین زمان خرید انجام دهند. همانطور که می دانید میلگرد معمولا ساده است اما باید گفت که در هیچ قسمتی از سازه قابل استفاده نیست. بنابراین خم کردن میلگرد همیشه یک موضوع مهم است و مردم به دنبال بهترین راه برای خم کردن آن هستند. در این مقاله سعی داریم خم شدن میلگرد، اشکال مختلف میلگرد پس از خمکاری و روش های خمکاری را به طور کامل توضیح دهیم. آیا این مقاله برای شما مفید بود؟ چه روش هایی را برای خمش میلگرد می شناسید؟ نظرات و پیشنهادات خود را  برای پیش بینی قیمت میلگرد در زیر این مقاله با ما در میان بگذارید.

۰ ۰
تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.